Vooruitblik
4. Vooruitblik
Tijdens mijn PDG-traject heb ik veel geleerd over mijn rol als docent en over de impact die eigentijds onderwijs kan hebben op de ontwikkeling van studenten. Deze periode heeft mij niet alleen inhoudelijke kennis opgeleverd, maar ook meer zelfinzicht in mijn kwaliteiten, overtuigingen en ambities binnen het MBO-onderwijs. In de komende periode wil ik deze groei voortzetten en mijn bijdrage aan de onderwijspraktijk verder verdiepen.
Na het afronden van mijn Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG) wil ik mij blijven ontwikkelen als docent binnen het eigentijds en toekomstgericht onderwijs. Vanuit mijn streven naar professionalisering blijf ik mij verdiepen in actieve en studentgerichte werkvormen, zodat mijn lessen beter aansluiten bij de motivatie, leerstijl en praktijkervaring van studenten. Reflectie op mijn eigen handelen helpt mij om mijn onderwijs continu te verbeteren.
Mijn onderzoekend vermogen wil ik verder versterken door mijn onderzoek voor prestatie 3 uit te breiden naar onderzoek of het haalbaar en uitvoerbaar is om een eindproeve van bekwaamheid als afronding te doen in plaats van 14 losse examens. Samen met studenten, collega’s, onderwijspartners en leerbedrijven wil ik onderzoeken hoe deze examenvorm kan worden doorontwikkeld tot een meer authentieke en praktijkgerichte examenvorm. Op basis van mijn bevindingen wil ik bijdragen aan een duurzame verbetering van onze praktijkexamens en de kwaliteitsborging binnen de School van Techniek.
MBO Amersfoort werkt aan een veranderaanpak die gericht is op eigentijds en flexibel onderwijs, waarin studenten meer eigen regie krijgen over hun leerproces. De nadruk ligt op maatwerk, persoonsvorming en de ontwikkeling van 21e-eeuwse vaardigheden. Deze aanpak sluit aan bij de missie van de school om jongeren een stevige opstap te bieden naar een volwaardige rol in de maatschappij.
Belangrijke pijlers zijn het aanbieden van flexibele leerroutes en versnelde opleidingen, waarbij studenten in hun eigen tempo kunnen leren en – indien nodig – van richting kunnen veranderen zonder studievertraging op te lopen. Door persoonlijke begeleiding en onderwijs op maat wordt de zelfstandigheid van studenten gestimuleerd.
Naast vaktechnische kennis is er aandacht voor ‘leren-leren’, persoonlijke groei en maatschappelijke vorming, zodat studenten beter zijn voorbereid op de snel veranderende arbeidsmarkt en samenleving. Binnen de organisatie ligt de focus op kwaliteit en continuïteit, met aandacht voor goed functionerende roosters, een heldere werkverdeling en een stevige basis in de examencommissie. In alle onderdelen van de veranderaanpak blijft het uitgangspunt dat de student centraal staat.
Aansluiting op mijn persoonlijke visie
De uitgangspunten van deze veranderaanpak sluiten nauw aan bij mijn eigen visie op onderwijs. Ook ik geloof in het belang van flexibiliteit en maatwerk, omdat iedere student op een ander niveau instroomt en een eigen leerstijl heeft. In mijn lessen probeer ik daarom ruimte te bieden voor eigen initiatief en differentiatie, zodat studenten kunnen leren op een manier die bij hen past.
De nadruk op persoonlijke ontwikkeling en 21e-eeuwse vaardigheden herken ik sterk in mijn dagelijkse praktijk. Ik stimuleer studenten om kritisch te denken, samen te werken en verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces. Door in te spelen op wat er in de groep leeft, probeer ik een actieve en betrokken leerhouding te bevorderen.
Daarnaast sluit de veranderaanpak goed aan bij mijn wens om bij te dragen aan een toekomstgericht mbo, waarin onderwijs voortdurend in verbinding staat met de praktijk. Door theorie en praktijk samen te brengen, ondersteun ik studenten bij het ontwikkelen van vakmanschap én van de vaardigheden die zij nodig hebben om zich te blijven ontwikkelen in een veranderende wereld.
In de toekomst wil ik mij verder ontwikkelen in het vormgeven van flexibel en studentgericht onderwijs. Ik wil mijn lessen nog beter afstemmen op de individuele leerbehoeften van studenten en bijdragen aan de gezamenlijke ambitie van MBO Amersfoort om eigentijds, ondernemend en toekomstgericht onderwijs te bieden.