Feedback onderwijsteam
Feedback Onderwijsteam
In het kader van mijn PDG-traject heb ik collega’s gevraagd een online Forms-enquête in te vullen over mijn ontwikkeling als docent. De feedback van negen collega’s geeft een breed en waardevol beeld van mijn professionele groei in de afgelopen twee jaar.
Uit de reacties blijkt dat ik een veilige en stimulerende leeromgeving weet te creëren. Collega’s waarderen dat ik structuur en duidelijkheid bied en tegelijkertijd een positieve sfeer bevorder. Ik word gezien als iemand die studenten kent, betrokken is en rust en vertrouwen uitstraalt in de klas. Dat leerlingen zich gezien en gehoord voelen, ervaar ik als een belangrijk compliment en bevestiging van mijn pedagogische ontwikkeling.
In de omgang met verschillen tussen studenten wordt zichtbaar dat ik steeds beter in staat ben om te differentiëren en rekening te houden met leerstijlen, niveaus en persoonlijke omstandigheden. De feedback van collega’s onderstreept dat ik studenten zie als individuen en dat mijn benadering bijdraagt aan hun motivatie en ontwikkeling. Tegelijkertijd zie ik dat ik in gesprekken met studenten soms nog dieper mag doorvragen om gedrag beter te begrijpen en nog gerichter te kunnen begeleiden.
Wat betreft mijn didactische ontwikkeling geven collega’s aan dat mijn lessen sterker zijn geworden door de verbinding tussen theorie en praktijk en door afwisselende werkvormen. Mijn praktijkervaring uit de bouw blijkt een duidelijke meerwaarde: ik gebruik herkenbare voorbeelden die het leren concreet en betekenisvol maken. Dat mijn nuchtere houding en bevlogenheid hierbij vertrouwen wekken bij studenten, is iets waar ik bewust op voortbouw.
Binnen het team word ik omschreven als een betrokken en open collega die actief bijdraagt aan projecten en samenwerkingen. Ik durf mijn mening te geven, denk in oplossingen en toon initiatief. Tegelijkertijd neem ik mee dat ik in mijn communicatie nog directer mag zijn en meer ruimte mag geven aan de inbreng van anderen.
Tot slot kreeg ik waardevolle adviezen voor de toekomst. Collega’s benadrukken het belang van balans en zelfzorg, het blijven delen van ervaring en het verder ontwikkelen van activerende didactiek. Deze inzichten helpen mij om gericht te blijven groeien — met aandacht voor zowel mijn eigen ontwikkeling als die van mijn studenten.
De uitkomsten van de enquête bevestigen dat ik mij de afgelopen periode heb ontwikkeld tot een docent die vakkennis, betrokkenheid en reflectief vermogen weet te combineren. De feedback biedt mij richting en motivatie om mijn professionele handelen verder te versterken in de komende jaren. Bijl. 24.1 Forms enquêtes collega's