Filmfragment 29-10-2025

Reflectie: Les bouwfysica (mbo-niveau 3 Allround Timmerman)

Context

Tijdens mijn PDG-traject heb ik een les verzorgd voor studenten van de opleiding Allround Timmerman dit heb ik door een student laten filmen. Het onderwerp van de les was bouwfysica, een theoretisch onderdeel binnen de opleiding. De bedoeling van de les was dat studenten inzicht kregen in basisprincipes als isolatie, koudebruggen en ventilatie, en dat zij deze konden koppelen aan praktijksituaties bij hun eigen leerbedrijf.
De les bestond uit een klassikale uitleg, ondersteund door een PowerPoint met praktijkvoorbeelden, en werd afgewisseld met gerichte vragen aan de studenten om hun begrip te toetsen en hen actief te betrekken.

Ik als vak-expert

In deze les kon ik mijn vakkennis over bouwfysica goed overbrengen. Ik heb technische begrippen helder toegelicht en steeds vertaald naar herkenbare situaties in de bouwpraktijk. Dat hielp studenten om de theorie concreet te maken. Ik merkte dat mijn passie voor het vak enthousiasme opriep binnen de groep.
Sterk punt: De verbinding tussen theorie en praktijk.
Ontwikkelpunt: Ik wil het tempo van mijn uitleg beter afstemmen op het niveau van de groep. Door bijvoorbeeld nog meer visuele ondersteuning (filmpjes) te gebruiken, kunnen studenten de principes beter begrijpen.

Ik als didacticus

De les had een logische opbouw: ik startte met het activeren van voorkennis, gaf een gestructureerde uitleg en sloot af met verdiepende vragen. Door vragen te stellen, bleef de klas actief betrokken en kon ik controleren of de uitleg aansloeg.
Sterk punt: De lesvorm zorgde voor interactie en betrokkenheid.
Ontwikkelpunt: Ik wil nog meer variatie in werkvormen aanbrengen. Bijvoorbeeld door kleine opdrachten of duo-gesprekken in te voegen, zodat studenten tussendoor kunnen toepassen wat ze geleerd hebben. Dat vergroot hun eigenaarschap en helpt de kennis beter te beklijven.

Ik als pedagoog

De sfeer in de klas was positief en veilig. Studenten voelden zich vrij om vragen te stellen en reageerden serieus op mijn uitleg. Ik heb geprobeerd ieder antwoord te waarderen, ook als het niet helemaal juist was. Dit droeg bij aan een leerklimaat waarin fouten maken mag.
Sterk punt: Een veilige en respectvolle omgang met studenten.
Ontwikkelpunt: In toekomstige lessen wil ik meer aandacht besteden aan differentiatie: sterke studenten uitdagen met verdiepingsvragen en zwakkere studenten extra ondersteunen met concrete voorbeelden of herhaling.

Ik als professional

Ik voelde me tijdens deze les professioneel in mijn rol als docent. De les was goed voorbereid en inhoudelijk stevig. Mijn communicatie was rustig en duidelijk, en ik straalde vertrouwen in mijn vak uit. Na afloop heb ik kritisch teruggekeken naar mijn eigen handelen, wat laat zien dat ik bewust bezig ben met mijn professionele groei.
Sterk punt: Vakgerichte houding en reflectief vermogen.
Ontwikkelpunt: Ik wil mijn lessen afsluiten met een korte gezamenlijke reflectie, waarin studenten benoemen wat ze geleerd hebben. Dit stimuleert eigenaarschap en maakt het leerproces explicieter.

Conclusie en vervolgstappen

Deze les heeft mij inzicht gegeven in hoe ik als docent mijn vakkennis effectief kan overbrengen op mbo-studenten. Ik ben tevreden over de inhoudelijke diepgang en de interactie in de klas. Tegelijkertijd heb ik geleerd dat ik mijn didactische aanpak nog verder kan verfijnen door meer differentiatie en visuele ondersteuning toe te passen.

In mijn verdere PDG-ontwikkeling wil ik mij richten op:
- het versterken van activerende didactiek binnen theoretische lessen;
- het beter benutten van visuele en praktische hulpmiddelen bij abstracte onderwerpen;
- en het bewust inzetten van reflectiemomenten om studenten meer eigenaar van hun leerproces te maken.

Bekijk mijn video

Deze les heeft mijn professionele identiteit als docent verder versterkt: ik combineer mijn vakmanschap als timmerman met een groeiend didactisch en pedagogisch bewustzijn.