Bijl. 22 Filmfragment Digitale Didactiek

Korte reflectie – Blended Golfjesspel

Tijdens de les heb ik ervaren hoe digitale didactiek kan bijdragen aan doelgericht lesontwerp. Het Blended Golfjesspel hielp mij om bewust keuzes te maken over de verhouding tussen online, blended en fysiek leren. Door de opdrachten te doorlopen moest ik telkens onderbouwen waarom ik bepaalde didactische keuzes maakte. Dat zorgde voor een actieve en betekenisvolle betrokkenheid bij het ontwerpproces.

Het uitvoeren van het spel in de groep werkte stimulerend: we discussieerden over wat het beste past bij een leerdoel, in plaats van willekeurig digitale middelen te kiezen. Door daarna een pitch te geven (zie het filmpje), werd ik gedwongen mijn keuzes helder en beknopt te verwoorden. Dat gaf inzicht in mijn eigen ontwerpproces en vergrootte mijn zelfvertrouwen in het presenteren van onderbouwde keuzes.

Wat ik meeneem is dat technologie geen doel op zich is, maar een hulpmiddel om leren te versterken. Eerst het leerdoel, dan de werkvorm, pas daarna een digitale tool. Het Blended Golfjesspel heeft mij geholpen om dit niet alleen te begrijpen, maar ook daadwerkelijk toe te passen in een concrete ontwerpsituatie.

Bekijk mijn video